25 Ocak 2013

Haber Sitelerinin Gizemli Manşetleri

İnternet medyası, haberciliğe başka bir boyut getirdi bile. Mobil iletişim araçlarıyla birlikte internet hayatımızın her alanında, her saat diliminde yanıbaşımızda. Gazete, radyo, televizyon gibi köklü geçmişe sahip medya kanallarına "geleneksel" denirken, internetle birlikte hayatımıza giren medya biçimi de internet medyası, sosyal medya gibi isimlerle anılıyor oldu. Henüz şekillenmeye başlayan bu yeni medyanın en çok rağbet gören biçimlerinden biri de internet haber siteleri şüphesiz. Bunların bazısı geleneksel medya organlarının internet sitesi, bazıları da tek bağımsız birer internet sitesi olarak hizmet veriyor. Pek çoğu reklam gelirleriyle giderlerini karşılıyor, ticari bir işletme olarak faaliyet gösteriyor. Gazetelerin satış rakamları ne anlama geliyorsa, bu siteler için de tıklanma oranı ve/veya sitede geçirilen süre o demek. Sonuçta ticari kaygı taşıyor ve imtiyaz sahipleriyle çalışanları için bir geçim kaynağı konumundalar.

Değinmek istediğim mesele, bu sitelerin manşetlerinde sıkça kullanılan gizemli dil ile ilgili. Artık birbirine benzeyen ve belli ki tıklanma kaygısı üzerine kurulu bir manşet biçimi oluşmaya başladı haber sitelerinde. "... bakın kim?", "... ne dedi?", " İşte o ... " gibi kalıplarla hazırlanan bu manşetlerin kuralları, ilkeleri, üslubu geleneksel medyayla ne kadar örtüşüyor bilmiyorum ama şahsen ben ilgimi çeken bir haber olsa dahi, ilkokul seviyesinde merak uyandırmaya çalışan bu manşetlere tıklayıp bir sayfa daha o sitede gezinmeyi istemiyorum. Dayanamadığımdaysa kendimi kandırılmış gibi hissediyorum. Bu işin önde gidenleri (geleneksel medyanın internet siteleri veya bağımsız internet haberciliği yapanlar) bu tarzdan vazegeçer de manşette haberin içeriğiyle ilgili bir iki ayrıntı verirlerse tıklanma oranlarının (veya sayfa görüntülenme sayılarının ve haliyle reklam gelirlerinin) azalacağından mı korkuyorlar, yoksa sitelerin editörleri bilinçli/bilinçsizce birbirlerinden etkilenerek bu tarza kendilerini mahkum mu hissediyorlar, merak ediyorum.

Biz geleneksel medyanın kodlarını çözmeyi öğrenmediğimiz (veya bize öğretilmediği) için yeni medyanın da kodlarını çözmeyi bilmiyoruz, bilmekte de geç kalacağız. Medyaokuryazarlığı dersi RTÜK ve MEB arasında yapılan bir protokolle ilköğretim okullarında seçmeli ders olarak uygulandı. Etkili bir sonuç almaya yönelik bir hazırlık yapılmadı. Ekranlarda neler olup bittiğinden, sosyal medyanın/internet medyasının ne yapmaya çalıştığından biraz olsun haberdar olmanın en köklü/etkili çözümü okullarda zorunlu medya okuryazarlığı dersi verilmesinden geçiyor. Tabi medyanın ve kanun koyucuların işine geliyorsa...


İşte O Manşetlerden Örnekler ;)

Haber sitesinden ziyade bahis sitesi gibi 

 "Buna" derken? Diyanet İşleri Başkanına mı?

 Bunun neresi kızgın? Gayet gülümsüyor?

Hiç yorum yok: